nuffnang

    Sunday, April 15, 2012

    Anjakan paradigma kehidupan :D

    Assalamualaikum.....


    sihat merupakan salah satu nikmat yang tak dapat nak dibeli di mana-mana, walaupun wang berjuta-juta tapi sakit hanya mampu terbaring tiada gunanya kan?? sudah hampir 3 hari saya rasa tak sedap badan, selesema tapi malam tadi demam yang sangat teruk sehingga badan menggigil...pagi ini batuk tidak berhenti-henti sehingga saya yang malas ke hospital menggagahkan diri ke sana, dapat ubat dari doktor...memandangkan hari ini hari minggu, hanya UGD(unit gawat darurat) ataupun emergency yang dibuka...


    sejujurnya saya cakap sakit itu sangat tidak selesa, mata berair, hidung berair kepala pening, batuk non stop...masa tu saya mula rasa bersyukur sangat yang Allah nak uji saya dengan sakit ni sebab saya sedar saya dah sihat berapa lama, ini kali pertama sakit di tahun 2012...saya juga sedar betapa nikmatnya kesihatan itu, saya sedar ujian ini hanya sedikit saja berbanding nikmat yang saya dapat selama ini... maka nikmat tuhan manakah yang engkau dustakan???


    ohh, agak panjang intro saya kali ini...sebenarnya saya cuma nak buat sedikit sharing tentang kehidupan saya...anjakan paradigma mungkin boleh jadi perkataan yang paling tepat untuk saya gambarkan di sini....semenjak saya datang sambung belajar di Jakarta ni, sejujurnya kehidupan saya banyak berubah...bukan dari segi gaya kehidupan tapi dari konteks pemikiran itu sendiri...saya tidak pasti semua ini adakah kerana saya sudah semakin matang berumur 20 tahun dah masuk usia dewasa atau apa yang menjadikan saya sebegini...saya yakin saya banyak berubah, mungkin orang lain tak nampak semua itu tapi hanya saya dan Dia yang mengetahui segala-galanya...


    tapi apakah anjakan paradigma itu???perubahan dari segi pegangan dan pemikiran tapi mungkin dari part negative ke positif, insyallah...saya mungkin akan bagi contoh saja, kalau dulu apa yang saya fikir nak enjoy, happy, usha jejaka hensem dan er...err.... tak sanggup nak tulis, banyak sangat benda mengarut yang saya buat dulu...lepas habis sekolah adalah masa saya mencari identiti, wahhhh dahla mak kasi kerja kan, jadi pulak promoter..Ya Allah, apa yang saya buat masa tu pun dah tak mampu saya nak tulis kat sini..setiap kali saya teringat saya rasa nak nangis, saya rasa dosa saya bertimbun-timbun...apa yang saya tahu masa tu nak enjoy, keluar dengan yang memember dan buat mende yang macam tak perlu pun, tp kenapa buat jugak??


    sekarang ni saya rasa hidup saya lebih tenang, saya rasa sangat bersyukur bila saya datang sini, saya jumpa kakak-kakak yang serius owesome...diorang belanja makan, lepas tu bawak keluar belanja tambang semua  dan bila saya ke rumah mereka saya rasa nak nangis, kenapa mereka semua ni baik sangat???solat berjemaah 5 waktu, rajin mengaji dan mereka hidup sungguh bahagia beramai-ramai dalam satu rumah tu...pakaian diorang pun macam ustazah-ustazah labuh-labuh semunya...tapi bukan skema, most of them sangat sempoi macam kita-kita jee..sebab tu adalah masa awal-awal saya datang sini, saya kagum dengan mereka....


    credit: google

    sekarang bila dah join aktiviti mereka, semakin hari fikiran saya semakin terbuka...pakaian labuh tu bukan ustazah je pakai,memang kita wanita ni kene jaga aurat bebetul...pergaulan pun macam tu jugak, jaga antara laki dan perempuan...saya juga makin sedar yang kita tak perlu terhegeh-hegeh nak carik cinta lelaki, couple semua tu...tak perlu pun...apa yang penting mencari keredaan-Nya...saya juga semakin rajin nak baca dan cari tentang islam yang selama ini hanya belajar dalam kelas agama je, habis kelas tutup buku....baca pun sebab nak exam, langsung tak fikir selain dari tu...rugi kan??banyak benda yang saya dah tahu tapi saya tak faham...


    satu lagi pasal penulisan saya dalam blog, saya dah dua tahun lebih tulis blog...kalau korang baca entry saya dulu-dulu banyak pasal k-pop, artis, hiburan, lepas tu cintan cintun yang entah apa-apa....sekarang saya rasa macam langsung takde faedah saya tulis pasal semua tu...dulu-dulu mana adanya saya nak tulis pasal agama, sebab malas nak ambik kisah, apa yang saya tahu saya dah buat apa yang sepatutnya solat 5 waktu, puasa di bulan ramadhan dahla cukupla tu...tapi kalau kita singkap balik, pengalaman banyak mengajar kita...saya dah rasa kehidupan yang begitu dan saya tak nak terus-terusan hidup dalam keadaan begitu...sekarang saya rasa perkongsian yang boleh membawa orang lain dekat dengan Allah tu lebih bermakna dari semua benda yang membawa orang lebih lalai dari-Nya...


    lepas korang baca entry ni, mesti korang rasa saya hipokrit...tak nampak pun berubah??still sama je macam dulu...itupun kalau korang kenal saya in person la...sejujurnya saya masih saya yang dulu, masih seorang yang kepoh gelak kuat tapi saya sendiri dapat merasakan perubahan saya...saya masih seorang yang peramah seperti dulu suka senyum dan tegur je mana-mana orang, bukan berubah jadi pendiam tidak!! tapi kita ubah rohani kita, pemikiran kita dan dalaman kita...saya mungkin masih seorang yang suka memberontak bila tak sukakan sesuatu, tapi bila saya dah faham saya akan memberontak dengan cara yang lain...kalau ada yang follow saya di twitter @jaa_kat pun boleh nampak perubahan tweet saya, insyallah...


    nak berubah itu susah dan nak istiqamah dengan perubahan itu susah....itulah permainan dunia, terbukti dunia ini hanya permainan...seperti firman Allah :

    “Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akherat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui” ( Ar-Rum:64 )

    kalau dulu saya mungkin seorang yang menolak untuk menghadiri majlis ilmu, majlis agama...bahkan lari dari solat berjemaah tapi sekarang saya sangat cintakan majlis ilmu, saya dahagakan perkongsian dan ilmu yang baru...Alhamdulillah saya sangat gembira dengan perubahan saya tapi mungkin graf iman itu memang sentiasa turun naik...ada kalanya saya rasa sangaaat malas untuk pergi majlis ta'lim atau bangun berjemaah subuh, tapi kadangkala saya begitu bersemangat..sebab itulah kan, kene selalu recharge iman...kalau dah nampak atau rasa-rasa low tu cepat-cepat recharge balik...baca Quran, baca blog islamik, video best dan yang paling penting kita dekatkan diri dengan Allah :D


    kita tengok orang lain perh hebatt!!!kita biasa-biasa je :( jangan cepat rasa inferior....saya pernah rasa macam tu, tapi saya rasa kenapa nak bandingkan diri kita dengan orang lain??kita buatlah apa yang kita mampu, tapi jadikan orang yang lebih baik itu sebagai contoh untuk kita perbaik diri kita menjadi lebih baik kan...saya nak kongsi satu video ni dengan anda, lagu nasyik bertajuk menjadi diriku dari Edcoustic ^^




    saya sukaa sangat dengan lirik lagu ni, sungguh bermotivasi...saya rasa bersemangat dan er...tak tahu nak explain perasaan saya...saya tak tahu anda kalau tengok ni dapat rasa macam apa yang saya rasa ke tak..heee..ni liriknya..

    Tak seperti bintang di langit
    Tak seperti indah pelangi
    Karena diriku bukanlah mereka
    Ku apa adanya

    Dan wajahku memang begini
    Sikapku jelas tak sempurna
    Ku akui ku bukanlah mereka
    Ku apa adanya

    *)

    Menjadi diriku
    Dengan segala kekurangan
    Menjadi diriku
    Atas kelebihanku.......

    Terimalah aku
    Seperti apa adanya
    Aku hanya insan biasa
    Ku pun tak sempurna

    Tetap ku bangga
    Atas apa yang ku punya
    Setiap waktu ku nikmati
    Anugerah hidup yang ku miliki


    kita memang tak sama, jadi kita gunalah apa yang kita mampu dan berbangga dengan logam atau kelebihan yang kita ada, gunakan ia sebaiknya...sukaaa, saya replay bebanyak kali lagu ni...orang cakap kalau kita suka something, kita kene share..tak kiralah makanan ke kegembiraan ke,video cmni pun bolehh...sebab tu saya suka tulis blog, sebab saya suka share...tak kisahlah tak ramai baca pun, tapi sekurang-kurangnya sedikit yang baca itu kalau dia dapat manfaat pun saya dah rasa bersyukur dan suka sangat dah...


    ayuhh, kita cuba ubah paradigma pemikiran dan kehidupan kita....kita sama-sama berubah fillah dan mencari keredaan-Nya, insyallah ^^


    time kasih sudi baca :*




    2 comments:

    Aretikz said...

    Sentiasa berusaha menjadi yang terbaik.. kawan yg baik InsyaAllah menjadikan kita lebih baik ^^

    Tahniah atas anjakan itu.. Semoga istiqamah dalam melakukakn setiap perkara ^^

    sjaa64 said...

    @Aretiks- betul tuu...saya pun rasa saya tak boleh kuat kalau takde kawan-kawan pendorong..mereka awesome!

    insyAllah..tq xD

    nuffnang

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...