nuffnang

    Sunday, May 27, 2012

    Siti, bukalah kerudung!

    Assalamualaikum...........




    Di ruangan skill lab
    aku bersama seorang lelaki group aku, cina indonesia beagama kristian katolik




    "Siti, rambut kamu panjang gak??"
    "ermmmm....adalah" jawabku selamba sambil tersenyum


    "panjang apa pendek?? emang gak mau kasi tahu, seperti cindy ada?" sambil tunjuk ke arah kawan perempuan aku yang rambutnya separas dada...aku masih lagi tersenyum, malas nak sambung topik.....


    aku nak pasang stethoscope dekat telinga, jadi kena masukkan dalam tudung dulu..."buang aja kerudung itu dulu, biar gampang"
    "gak bisaaa" jawab aku....


    "emang benar gak bisa? kalau sebentar aja sepanjang skill lab mau liat rambut kamu"


    "sampai bila-bila pun di mana jua memang tak bisa tunjukkan rambut dan aurat dekat bukan muhrim, walaupun sekejap...rambut ni mahkota wanita, jadi hanya yang berhak saja bisa melihat" jawapan yang mudah dan ringkas aku bagi


    "kalau foto aja bisa gak?" "foto juga gak bisa" dia terus buat muka terkejut....hurm...mesti dia tak tahu sebab tu terkejut....






    Jalan-jalan
    aku bersama seorang lelaki Indonesia beragama kristian


    "Rimas gak kamu pake kerudung?? emang kamu gak panas, aku sudah pake celana pendek sama kaos segini pun panas bangat"


    "udah biasa kalau dari kecil aku sudah diajar pakai.jadi gak ada masalah"


    "emang kamu gak merasa aneh tutup rambut segitu"


    soalan apakah itu??? -,-


    aku pandang dia. senyum.






    Depan auditorium
    aku, seorang kawan melayu tidak bertudung dan kawan perempuan Indonesia beragama kristian




    "Anak Malaysia pada pake kerudung semua ya, kok kamu gak pake?" kata si M pada kawan aku
    "ohh bertudung tu optional, tergantung orang mau pakai apa gak" kata kawanku


    "kalo gitu buang aja kerudungnya siti, gak usah pake" kata si M


    aku...erk...terdiam...




    Nak cakap benar ke jaga hati kawan??
    nanti timbul salah faham kepada yang tak tahu, mesti dia beranggapan muslim yang bertudung dan menutup aurat itu atas pilihan mereka sendiri tak wajib pun...tapi kalau aku cakap wajib pakai tapi kalau tak faham betul-betul...erm....kang ada hati yang masih perlu dijaga...




    memang atas pilihan kita, tapi wajib kan?  aku hanya diam dan aku masih senyum ^^








    my cousin, nabihah...omeyy pakai tudung ^^


    semua tu terletak atas diri kita sendiri...nanti ada anak, ajar dia pakai tudung dari kecik baru besar nanti dia dah biasa pakai sendiri :)


    kerudung: tudung
    pake: pakai




    cikgu yang macam ni baru best kan!!  nak belajar pun semangat je (^_^)





    7 comments:

    una ahmad said...

    hihi, part nk malukan kwn ke tu. mcm takut plak nk jwab en. haha

    Cik Ummi said...

    amboi3.. suka hati jek si lelaki tu nak suruh bukak tudung ek.
    lepas bukak tudung, hari lain, mintak tengok lebih sikit pulak.
    lama2, habis lah jadinya.
    nauzubillah..

    p/s: comel budak tu ^^

    sjaa64 said...

    @una ahmad- itulah pasal...entah laa...kita dia je

    sjaa64 said...

    @cik ummi- hehee...dia tak tahu dan tak faham, kita yang tahu ni kena bagitahu pada yang tak tahu kan :)

    eyjalukman said...

    susanye nk jwb soalan bila kwn sndiri pn tk pakai tudung . nnt jwb kecik hati plak. takpela,doa mudah2an Allah beri hidayah dan petunjuk. :)

    saja nk tnye,susah tak kak jd doc? org kata doc ni tkde life ?

    Mira Amirudin said...

    akak patut terang kan yg tudung bukan optional tapi wajib! heee

    Anonymous said...

    Sabar Mbak. :) itulah Jakarta, kota maksiat. apalagi orang cina itu selalu memandang pribumi aneh. tapi itu bukan berarti melakukan diskriminasi.

    nuffnang

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...