nuffnang

    Friday, April 27, 2012

    demo yang tak habis-habis dan pembunuhan warga negara Indonesia di Port Dickson??

    Assalamualaikum......

    pagi-pagi hari nak pergi exam tadi aku dapat beberapa bbm dan sms yang berbunyi

    Rentetan isu penembakan WNI (Warga negara Indonesia) di PD, saya memohon perhatian semua pelajar Malaysia di Indonesia supaya berhati-hati dan meningkatkan keselamatan diri masing-masing. mungkin wujud rasa tidak puas hati dan kemungkinan akan berlaku balas dendam. saya mohon kerjasama pelajar untuk menyebarkan berita ini secara halus kepada rakan2. terima kasih (pagi ini dijangka demo akan diadakan di kedutaan besar Malaysia Jakarta)

    fuh..fuh...fuh...isu apa pulak ni??apa tembak tembak ni??apa demo-demo ni??sama jee negara Malaysia ke Indonesia kee, sukaaa sangat dengan demo nih...tak habis-habis dengan demo...aku  kat sini tak sampai lagi setahun tapi macam-macam demo dah ada (itupun yang aku tahulah, yang tak tahu tu entahla kan) ada pasal yang Ukrida nak buat hospital tu tapi orang yang tinggal dekat kawasan setinggan tu tak nak pindah demo bakar bas apa semua...lepas tu dah ada demo dekat kedutaan Malaysia pasal apa pun tak ingat dah...dan yang aku ingat demo tentang BBM (bahan bakar minyak) yang nak naik tu...Malaysia pun sama!!! demo nak hapus PTPTN, nak bersih, bebas mahasiswa.......aduiiii....demo lagi dan lagiii...



    pada pendapat aku sebenarnya demo ni banyak keburukan berbanding kebaikannya...memang betul nak memperjuangkan sesuatu benda tu kena semangat!!! tapi cuba lihat ada berapa orang yang cedera????berapa banyak harta benda persendirian dan kerajaan yang musnah??berapa banyak kerugian???penat, lelah!!buang masa!! perusahaan kedai apa semua turut terjejas...lepas tu timbul pergaduhan, pukul memukul, rosak merosakkan....jap apa keuntungan dia??mungkin pihak atasan akan buka mata, tapi takkan semua benda nak cetuskan demo??takde ke cara lain yang lebih relevan, selamat dan boleh memberi keuntungan kepada semua pihak???aku takde nak sokong mana-mana pun tapi walaupun aku hanya jadi pemerhati, baca komen-komen, tweet dan semua media...tapi aku juga jadi pemikir, memikirkan tentang isu ini, kenapa dan mengapa???-,-



    ohhh, ok pasal pembunuhan tu sebenarnya pagi ni baru aku dengar pasal ni....tapi itulah, apa sebenarnya kisah pembunuhan ni??kena tahu dulu betul ke ini pembunuhan dan kenapa mereka dibunuh??kena siasat dulu betul-betul jangan serkup jarang cakap WNI dibunuh di Malaysia terus nak buat demo kan??kena tahu kebenarnnya dulu....tapi aku tak rasa pun ada demo pasal ni, cuma langkah berjaga-jaga je mereka suruh ambil...bila aku google aku jumpalah berita media Indonesia pasal ni...


    Foto: Getty Images

    menurut beberapa sumber yang aku baca, diorang mengatakan TKI (Tenaga kerja Indonesia) yang bekerja di Malaysia dibunuh untuk diambil organ dalaman mereka...biar betul???organ dalaman WNI ini diambil dan dilakukan penjualan organ tubuh...ni aku dapat dari media Indonesia...sebenarnya mereka hanya menduga, dan siasatan masih dijalankan.....


    Pasalnya semua yang beredar ke publik, utamanya terkait dengan penjualan organ masih sebatas dugaan, belum ada hasil penyelidikan resmi. 
    “Yang ada sekarang kan semua masih dugaan. Otopsi harus ada, karena prosedur. Namun jangan seolah-olah diambil untuk diperdagangkan,itu harus dibuktikan terlebih dahulu. Karena belum jelas, jangan terlalu over react. Kita yang wajar saja dan jangan berdasar dugaan. Kan masih dugaan semua, kecuali sudah terbukti,” tandasnya. 




    Tiga orang warga negara Indonesia (WNI) yang menjadi Tenaga Kerja Indonesia (TKI) di Malaysia dikabarkan ditembak mati oleh polisi Malaysia, Senin (23/04/12). Ketiga TKI tersebut berasal dari Pancor Kopong, Pringasala Selatan, Lombok Timur, Nusa Tenggara Barat (NTB). 



    harap-harap semuanya okeeee sajeee....oh yaa exam blok 6 dah habis, minggu depan masuk blok 7..sungguh pantas masa berlalu, bilakah masa untuk berehat???setiap minggu exam, minggu 1 exam herr, minggu 2 exam integrasi1 minggu 3 exam skill lab dan minggu 4 exam skill lab praktikum dan integrasi 2 lagiii...habis blok 7 masuk blok 8 -,- ulang lagi siklus yang sama (lol siklus u! :P)   bilakah semua ini bakal berakhir???haaaahaaaa...sekarang baru rasa jadik budak medic kan, sem lepas kan banyak enjoy jeee...ni baru betoi punya!!!


    minggu depan ada event besar-besar punya!!!! MAFEST!!! haaaha, jom semua datang yeh!! kalau nak tahu MAFEST tu apa mehh usha fb page MAFEST, like okey!!heeee :D


    thanks for reading!!! :*


    P/S: tiga hari lagi aku dah duapuluhsatu.... :p


    8 comments:

    cintailmu89 said...

    sy support demo bersih ni =)

    NIZAM said...

    siklus tu cycle ek? wah. lama2 gini kamu kuliahnya di UKRIDA, boleh bilang bahasa Indonesia la. benar gitu?

    haha. pengaruh sinetron la sy ni.

    Zharif Nizam said...

    what the .... phewwww janganla Malaysia jadi camni.. cukupla dengan demo yang ade :D btw, jemput follow =)

    IdaRaida said...

    setuju dgn jaa :)
    demo nie byk kburukan dari kebaikan..

    hurrmm..lupakan..
    \
    good luck 4 final iyaaa.:)

    aja2 fighting..:)

    sjaa64 said...

    @iz- support takpelah, tapi kene faham kenapa nak demo tu -,-

    sjaa64 said...

    @nizam- heeheee..iyaa dong, bisa bahasa indonesia lancar udah ni :p yup siklus tu cycle :p

    sjaa64 said...

    @zharif- tahu takpee... hadehhh...penat dah demo tak sudah-sudah ..huhu...okeyy, thanks for visiting and commenting :D

    sjaa64 said...

    @idaraida- thanks a lot xD

    nuffnang

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...