nuffnang

Assalamualaikum...

01.01.2016
    trip to kalibiru!

kami dah plan dari awal nak pergi ke kalibiru, tapi asyik tak jadi je sebab nak tunggu kumpul ramai orang, nak sewa kereta dll tu susah sebab kami tengah stase mayor, which is sangat busy ada jaga malam, hari minggu harus ada yang jaga dan siap-siap untuk oncall.

akhirnya aku bertanya pada orang yang pernah pergi dan baca review di google ramai yang ke sana dengan hanya menaiki motor, tapi sangat advance sebab jalannya sangat curam dan berliku...dengan hanya berbekalkan google map dan naik motor honda Beats automatik pinjaman aku dan kak ais tekad untuk ke sana...menurut google map perjalanan ke sana akan memakan waktu selama satu jam lebih...kami memulakan perjalanan selepas zohor, dah pukul 12 siang, lepas tu stop dulu untuk makan di salah satu tempat makanan malaysia di yogyakarta, iaitu rempah asia...

naik motor, isis bensin a.k.a minyak motor duluuuu

bila dah nampak signal kalibiru, kami mulai excited!!betul apa yang diperkatakan oleh orang ramai, jalannyabenar2 curam dan berliku...nak luruh jantung aku bawak motor, bukannya apa dahla naik motor automatik takutnya tak kuat dan mati di pertengahan bukit yang curam itu, habislah kami...dengan hati yang berdebar debar kami gagahkan juga...melihat adanya banyak lagi motor yang lain ke sana.

bila dah sampai, ramai sangat orang kat sana, dan biaya masuk dinaikkan, tapi lupa exact harga berapa...hari cuti katakan! hari tahun baru, hari pertama di tahun 2016...bila kami nak ambil nombor antrian katanya dah ditutup, sebab terlalau ramai...takutnya tak sempat...sumpah kami rasa sangat sedih sebab dahla jauh, naik bukit curam tinggi dan berliku tapi tak dapat nombor antrian T_T

Ada 3 spot untuk ambil gambar, di spot 1 sangat ramaii...waitin list pon ramai...dan mereka menyuruh kita ke spot ke 2/3...bila sampai di sana, semuanya juga ditutup, akhirnya kami frust dan cakap dekat bapak yang jaga kat situ yang kita sudah datang dari jauh, capek lagi...dan akhirnya dia kasi kita nombor antrian!!terakhir dan katanya kita akan dapat view sunset...yeay!!!

muka menunggu antrian nak naik e sport bergambar....kami dapatnya spot ke-3.

nahhh...nak share gambar jela kat bawah ni..layankan saja..

waktu yang dikasi untuk setiap orang ambil gambar adalah 5 minit....nanti kita boleh ambik gambar sendiri atau suruh fotographer kat sana, nanti kita bayar gambar tersebut...majoriti akan pakai khidmat photographer sana sebab mereka pakai DSLR dengan gambar resolusi tinggi dan mereka memang pro dalam mengambil view dan suruh kita buat pelbagai gaya seandaniya kita tiada idea untuk pose time bergambar....i love the pictures!!!dapat gambar sunset....

awalnya aku naik dulu sendiri, kemudian kak ais naik kami amil gambar berdua dan kemudiannya aku turun jadinya kak ais pula yang ambil gambar seorang diri di atas sana...
    the partner :D

Kami turun di sana dah gelap...dalam perjaanan pulang kami singgah minum di Kalimilk dan kak Ais yang bawak motor....orang baru pandai bawak motor katakan, tapi dia berani bawak di jalan lurus je...di bukit tak berani :p

ok that's all...
    cukuplah sekali pergi ke sini, katanya mau ambil foto aja..
    tapi berbaloilah, scenery dia memang cantik, cuma mungkin kami salah timing..pergi time hari tahun baru orang pun ramai..