nuffnang

Monday, November 30, 2015

Dermatovenereology department: RS Tarakan ( 2 september - 31 Oktober 2015)

Assalamualaikum....


mendengarkan sahaja stase kulit dan kelamin RS Tarakan ramaila yang mulai membicarakan tentang penatnya kat sini, banyak tugas, banyak ujian sulit untuk lulus, 'malam' dan sebagainya...seperti biasa, sebelm masuk, korek2 dulu tanya-tanya sama orang yang lain...kat situ macamana, doktornya maunya apa, ujiannya bagaimana dll.


kat sini sangat best, banyak dapat belajar sebab rumah sakit tipe A, macam-macam kes ada, dari yang paling biasa kes sampai yang sudah parah, begitu juga dengan kes venereology. oh ya dermato adalah kulit dan vebereology adalah kelamin. jadi penyakit jangkitan dari seksual dan penyakit kulit akibat infeksi di bagian kat kelamin juga diperiksa doktor kulit.


]kami dikehendaki berada di rumah sakit jam 6 pagi kerana doktornya suka datang seawal pagi. sekiraya ada presentasi kes, ujian, pretest dan sebagainya biasanya akan dilakukan pada pagi hari...jadi kami biasanya datang paling awal sebelum perawat datang, bukak computer, laptop, hidupkan lampu dll.


bila doktor datang mulai poli jam 7.30 dan selesai jam 12...kalau hari jumaat jam 11 dah selesai. best sebab balik awal tapi malas sebab kena datang awal jugak...kalau hendak jadi spesialis kulit amatlah disarankan belajar di sini. pagi2 kita akan anamnesis patients terlebih dahulu, semua pemeriksaann, diagnosa dan ubatya apa semua kita tulis, nanti doktor datang periksa sekalian mengajar dalam poli tersebut...kalau ada salah dan kurang akan dibetulkan lagi.


kami berempat dari ukrida dan ada lagi bertiga dari FKUKI...akan ada yang jaga di tempat poli umum dn BPJS...Patients BPJS biasanya pesakit lama yang datang kontrol rutin seperti suntukan dan untuk terapi sinar gara-gara vitiligo dan psoriasis. banyak juga patients yang datang dengan akne dan dermatitis. to be exact, dekat hospital ini hampir semua kasus yang dipeajai ada penderitnya.


tugas banyak antaranya adalah prestest, 6 cases, refrat, ujian mini c-ex, osce dan post-test...tak ada masalah sangat sebab perawat semua xlokek bila kita tanya itu ini,  sebab doktornya baik, yang penting mau belajar dan suka bertanya ^^

ok till then....





ukrida, uki dan perawat :D


With dr. Basuki



with dr. Grace

da bersara da belium, kita hanya sempat berjumpa selama tiga hari...
Post a Comment

nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...