nuffnang

    Wednesday, June 10, 2015

    Anesthesiology department: RS Mardi Waluyo, lampung (25 mei- 13 June 2015)

    Assalamualaikum....

    pejam celik pejam celik selesai pun sudah stase kedua aku iaitu anestesi. stase 3 minggu yang berakhir dengan 2 minggu 1 hari sebab dokter kami ada seminar seminggu, hari isnin minggu ketiga kami dah selesai cuma selama harus ke pejabat dulu untuk dapatkan nilai dan cop. kehidupan di sini hanyalah kosan dan rumah sakit, sepanjang hari berada di kamar operasi, first time masuk kamar bedah dan dapat tengok macam-macam operasi, alhamdulillah.


    perawat dekat sana semuanya baik2, nak mengajar kalau kami bertanya macam-macam, almaklumlah anak baru. inikan pula stase kedua, first time jaga patient sendiri tengok patient tu dah meracau cakap macam2 dan saturasi oksigen menurun aku da panik. tapi lama2 aku belajar banyak perkara. how to maintain the blood pressure and saturation of oxygen during operation. cairan infus kena cukup, oxygen kalau tak cukup dengan nasal canule boleh kasi mask for a while till it becomes normal again.


    belajar juga cara nak intubate patient especially untuk patient yang nak kasi general anesthesia dengan iso/sevofluran. kalau dekat rumah sakit ini prosedur yang biasa digunakan adalah spinal anestesi, TIVA dan general anesthesia with inhaled anesthesia..namun operasi biasanya start pukul 9-10 pagi, dengan operasi obgyn. dah berpuluh2 SC aku dapat tengok, dengan histerectomy, ectopic pregnancy dan cyct/tumour, kista coklat pun ada. untuk operasi bedah pula biasanya mulai jam 12 sampai selesai, paling lambat balik dari jaga pukul 1 pagi. operasi bedah pun macam2, ada laparotomy, mastectomy, hernia, carbuncel dll. walaupun stase anestesi tapi dapat tengok macam2 operasi bedah dan obsgyn, alhamdulillah i learnt a lot :D 

    ok dah hari ni nak balik jakarta sudah, alhamdulillah for the past three weeks :)

     first day!

    last day after exam and case presentation :)

    with dr sussan, spAn. dokter pembimbing kami

    last day, pergi ambil cop dan nilai. baru ambil name tag juga...sesekali pakai snelly instead of baju ok.

    ok then. goodbye RSMW :)


    next department: Paediatrics at rumah sakit Rajawali, Bandung




    No comments:

    nuffnang

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...