nuffnang

    Sunday, September 6, 2015

    Paediatric department : RS Rajawali ( 15 June-22 August 2015)

    Assalamualaikum...


    department paediatric telah 2 minggu berlalu...baru sempat nak update :)

    kisahnya semasa di lampung, dapat perkabaran untuk melanjutkan stase di Rs. Rajawali, Bandung... Disebabkan dokter beri kami pulang awal sebab dia ada seminar di Medan, dapatlah kita prepare untuk cari penginapan kenderaan untuk ke sana..dalam masa yang sama weekend tu pula ada AGM PKPMI-CJ, Well as ketua batch yang bertanggungjawab dan bekas ajk mestilah aku kena pergi alang-alang ada kat jakarta time tu.


    kami balik dari Malaysian hall, tempat AGM berlangsung dalam pukul 3..nak cepat2 sebab janji kereta pukul 6 petang, takut jalan jam dan tak sempat nak beres2...rupa rupanya pak cik kereta tu salah faham -,-" dia ingatkan kitorang nak pergi keesokan harinya..alih alih kami sewa kereta lain dan sampai di wisma RS Rajawali dalam pukul 10 malam..memang wisma itu terlihat agak scary kerana kami fikirkan itu adalah hospital lama yang tak digunakan lagi, padahal masih lagi berjalan seperti biasa klinik dan farmasi di sana...biasalah macam2 cerita dengar tentang wisma tu.


    dipendekkan cerita, overall i love peadiatric department very very much.

    first, i can see cute babies everyday, especially newborn babies. i gotta chance to resucitate them, cut their umbilical cord and saw them crying...that was the best feeling ever!

    second, i love to communicate with them...some of the babies and child are very cute!!

    third, i love to educate the mothers! my consulen are very good in educate the parents, and i love it.


    and many more!


    sebab aku dapat di Bandung, makanya aku belajar banyak perkataan dalam bahasa Sunda...walaupun pada awalnya banyak yang tidak dimengerti...tapi akhirnya guwe bisa mengerti walaupun sedikit..hehee :)


    stase ni best juga sebab perawat tersangat sangat sangatlah baik!!! hampir tiap hari mereka kasi makanan, bergurau senda...sebabnya mereka tu dah macam mak mak kita, usia pun dah 40-50 tahun, pengalaman kerja da berpuluh puluh tahun, tanya je mereka apa yang tak tahu mereka tak lokek nak mengajar, siap share tentang kehidupan dll..groupmates pun best, dua orang lelaki dayak, dari kalimantan dan sorang lagi senior malaysia...jadinya kitorang selalu cakap bahasa melayu dan diorang cakap bahasa dayak...hahaha...layankan saja!

    nak share gambar babies dan gambar dengan perawat2 di sana :)





     ibu ibu di Picu/Nicu

     ibu2 di ruang otje :)

     the four of us^^

    adik amira pon adee..hehehee...amira ni kecik sangat, lahir dengan berat 800gram, tapi Alhamdulillah di survive!!!masa kitorang nak balik berat dia 1,4kg...doc akan kasi balik biasanya lepas berat 1,8 kg dan boleh minum sendiri tanpa sakit2 dan infeksi.


     overall, i love this department. 
    i love babies.

    insya Allah paediatrician in list now ^^

    tiga orang lagi dari stase anak masuk tht,
     aku tercampak di saraf tapi masih di RS sama, RSUD Tarakan, Jakarta :D


    back to Jakarta...
    till then, thanks for reading 



    No comments:

    nuffnang

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...