nuffnang

Thursday, February 18, 2016

poliklinik obsgyn



situasi di poliklinik obsgyn




situasi 1

"doktor saya sudah telat haid dua bulan, sudah saya check pakai test pack dan positif...tapi saya tak mau hamil lagi..sakit bangattt, sudah saya coba minum obat gastrul (misoprostol) kemarin..ini perut sakit bangat, tapi tak ada pendarahan...belum saya periksa ke doktor sama sekali"

bila di USG, memang betul hamil kira-kira 7-8 minggu,..tapi keadaan janinnya masih bagus,..ibu pertahankan saja ya kandungan ini..jangan minum ubat macam2 lagi...
"iya dok, marah aja dia, minum obat yang aneh2" kata suaminya

suaminya masih ingin punya anak dan istrinya mengambil keputusan sendiri untuk menggugurkan kandugan tersebut tanpa berbincang terlebih dahulu dengan suaminya.

situasi 2

"doktor saya sudah 3 hari ini keluar darah terus...tapi sedikit sedikit, saya takut terjadi apa - apa pada kandungan saya....menurut ibu, kem]hamilannya sudah berapa minggu? kira-kira 12 minggu dokter....saya tidak ada jatuh atau apa, tiba tiba aja berdarah"

ibu ini berusia 29 tahun dan pernah melahirkan 1x dan anaknya sudah berusia 12 tahun...jadinya dia melahirkan anak tersebut sewaktu usianya 17 tahun.wow muda sekali!!
"ibu kenapa sampai jaraknya 12 tahun?" ibu itu hanya berdiam diri saja.


bila di USG ternyata ibu itu telah keguguran, bayinya sudah mati di dalam kandungan T_T
"dokter yakin bayinya sudah tiada? /ada solusi lain x??memang tak dapat diselamatkan lagi, nanti saya akan rencana kuret.

mata ibu itu berkaca-kaca.
sama dengan suaminya.
aku, yaaaa sensitif, turut merasa sebak...tak boleh aku berdepan dengan situasi begini...tapi apakan daya, kontol beb!!!

esoknya ibu itu datang untuk curette procedure, dia bertanya pada aku mmang tak dapat selamat ke anak dia? kan masih 12 minggu...dia sedih sangat...dia kata dia sebenarnya baru bernikah dengan suami ini 1 tahun dan mereka berdua teringin sangat untuk ada anak...

aku hanya boleh minta dia bersabar, berdoa dan usaha lagi,,,moga-moga Allah kurniakan mereka cahaya mata nanti:D

situasi 3

patient usianya dah 38 tahun, sudah berkahwin selama 11 tahun datang ke poliklinik dengan keluhan sakit perut sangat-sangat...katanya haid tidak teratur, awalnya kita menyangka tentang interfitility, mereka mau merancang kehamilan...perut sangat-sangat sakit, ada tenderness..

namun bila di USG terlihat ada cairan dan massa..kemudian diperiksa tes kehamilan ternyata ibu itu hamil!! Doktor kemudian melakukan culdocentesis, got lots of blood...slinger pain and cry the douglasi also positive... Bila diterangkan, ibu hamil tapi luar kandungan...kena operasi malam ini juga...memang nangis kesedihan ibunya, suaminya pun sebak...sudahla kehamilan ditunggu2 saat hamil di luar uterus pula (KET)...Memang besar ujian yang mereka dapat...Penantian yang berakhir dengan kesedihan...

memangislah kedua dua pasangan, sudahlah zuriat yang dinanti nanti selama ini tapi hamil di luar kandungan :(

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
sebenarnya banyak lagi kisah lain...tapi inilah keadaan sebenarnya setiap hari..ada yang dikurniakan rezeki, tapi tak nak, nak gugurkan kandungan...ada pula yang teringin sangat dapat anak, tapi Allah uji kandungan mereka keguguran, hamil pula di luar kandungan, pedarahan dan bermacam-macam lagi.

itulah yang berlaku di sekeliling kita setiap hari...ada yang Allah uji dengan kesenangan, setiap hari diberi kesenangan dan kemewahan, untuk melihat sejauh mana mereka boleh bersukur dengan nikmat yang Allah kurniakan tu...diberi nikmat tapi kufur nikmat...

Ada pula yang Allah uji dengan kesedihan, kehilangan dan kesengsaraan...untuk menguji sejauh mana kesabaran kita, untuk menghapus dosa-dosa kita yang lampau....selagi mana kita belum mampu menghadapi ujian tersebut, selagi itulah kita akan diuji lagi lagi dan lagi sehingga kita benar-benar redha...diuji untuk melihat sejauh mana kebergantungan kita pada Dia.
ada yang
insya Allah, yakinlah aturan Allah itu memang yang terbaik.

manusia memang takkan pernah puas dengan apa yang mereka dapat.
manusia memang sifatnya suka mengeluh.

banyak lagi kisah di obsgyn, hampir setiap hari berbeza-beza dan macam-macam.
tadi baru dapat kes hydrops fetalis....so sad T_T


Post a Comment

nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...